Google Adsense

2008年11月21日 星期五

聯合報說「華爾街日報批評消費卷政策」?

我是在Yahoo!新聞上看到這條報導的

「對於台灣發放3,600元消費券,華爾街日報亞洲版21日的社論批評這是一種「輕率的計畫」(harebrained scheme),不僅收效甚小,而且債留未來,倒不如減稅與改革缺乏效率的法規制度,才能真正促進台灣的經濟發展。

該社論指出,馬英九總統的民意滿意度已經跌到20%出頭,他可能希望藉消費券轉移選民注意,不去檢視在馬政府治下經濟萎縮、股市腰斬的事實......」


就是這第二段的開頭讓我好奇。我知道聯合報一向是老國民黨的打手,打擊想和老國民黨爭勢的馬英九政府,就如打擊民進黨般不遺餘力。我也懷疑:「華爾街日報的記者,怎麼會拿這種立場偏頗的民調來做報導?

我很想證明這第二段其實是聯合報記者加油添醋瞎編的,所以去Google查出華爾街日報的原文($100 for all, WSJ, 2008),沒想到,呃啊,原文還真的是這麼說的(=_=):

"The global financial crisis has given rise to many harebrained schemes around Asia (see: Japan, stimulus plan of), and to that list add Taiwan's latest policy outing: shopping coupons worth $100 for every man, woman and child...

...President Ma Ying-jeou's popularity ratings are in the low 20s, and perhaps he hopes this will distract voters from the fact that so far on his watch, GDP growth is contracting and the stock market is down by over 50%..."


逐一對照原文和聯合報的報導,意思大致都符合。正當我自責「以小人之心度君子之腹」時,一時眼賤,發現最後一段寫道:

"...Taiwan's response hasn't been entirely negative. Significant tax cuts were announced as part of a stimulus plan in September, and trade with China is becoming easier thanks to the recent political détente..."

(...台灣政府也不是什麼都做不好,像九月時宣佈減稅,以及近來和中國的對峙減緩,使對中貿易更加簡單...)


Recent political détente,我想應該包括這件事

聯合報獨漏這最後一段沒報導出來。

但我猜不出原因為何。

創用CC - 著作權宣告

Google AdSense